عنوان | مصرف نمايشي خريد در بين خانوادههاي شهر تهران (مطالعه موردي مناطق 1، 7 و 19) |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 73 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-95 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانوادههای تهرانی مصرف الگوی مصرفی خرید مصرف نمایشی مصرف واقعی |
چکیده |
امروزه، با تجربه ي مدرنيته و صنعتي شدن جوامع، نيازهاي انسان در حال گسترش بوده و با افزايش چشم وهم چشمي در بين خانواده ها، بيشتر مصارف واقعي جاي خود را به مصرف نمايشي داده است. مصرف نمايشي، پيامدهاي متعددي براي فرد، خانواده و جامعه دارد كه نظر به اهميت موضوع، اين تحقيق با استفاده از روش پيمايش و نظريه هاي وبلن، بورديو، ايناكون و ديگران و اينگلهارت، عوامل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي موثر در مصرف نمايشي خريد در بين 384 نفر از خانواده هاي مناطق 1، 7 و 19 شهر تهران را بررسي كرده است. يافته ها نشان داد مصرف نمايشي در بين بيش از يك سوم خانواده ها بالاست كه در اين بين، خانواده هاي مناطق 1، 19 و 7 به ترتيب بيشترين ميزان مصرف نمايشي را دارند. در ضمن، متغيرهاي مادي گرايي، سرمايه ي فرهنگي، جهت گيري منزلتي، سرمايه ي اقتصادي، منزلت اجتماعي و پاي بندي ديني به ترتيب بيشترين ميزان تاثير را در مصرف نمايشي خانواده ها دارند. همچنين، از نظر كيفيت تاثيرگذاري، متغيرهاي مستقل شش گانه سه نوع تاثير در مصرف نمايشي خانواده ها دارند: اثر مستقيم (مادي گرايي)، اثر غيرمستقيم (جهت گيري منزلتي) و هم اثر مستقيم و هم اثر غيرمستقيم (سرمايه ي اقتصادي، سرمايه ي فرهنگي، منزلت اجتماعي و پاي بندي ديني). يافته ها دلالت بر آن دارد كه مصرف نمايشي در شهر تهران، برخلاف نظر وبلن، ديگر مختص طبقات مرفه و بالاي جامعه نيست و به مرور در بين ساير طبقات جامعه نيز رو به رشد است و تمام طبقات جامعه به نوعي درگير مصرف نمايشي اند. |
کد مقاله | 26540 |
تعداد بازدید | 251 |
|