عنوان
|
بررسي تأثير شبكه اجتماعي تلگرام و مكانيسم تأثيرگذاري آن بر ارزشهاي خانواده (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران) |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
مسعود دارابی - حسن کلاشلو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهشهاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
106-77 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
باورهای دینی تهران پایگاه اجتماعی ارزشهای خانواده ارزشهای خانوادگی شبکههای اجتماعی پایگاه اقتصادی تلگرام پایبندی به باورهای دینی
|
چکیده
|
نظام خانوادگي و ارزش هاي آن در زمره مفاهيمي است كه از دل تجدد و فرهنگ انسان اجتماعي برخاسته است. تعامل ميان فردي به بعد مهمي از فعاليت هاي اجتماعي تبديل شده و تاثيرات آن بر زندگي اجتماعي اشخاص رو به فزوني است. فراگيرترين شكل تعاملات بين فردي در چيزي كه «سرويس شبكه اجتماعي» خوانده مي شود، برقرار است. بنابراين، پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير شبكه اجتماعي تلگرام و مكانيسم تاثيرگذاري آن بر ارزش هاي خانواده در ميان جوانان شهر تهران صورت گرفته است. به منظور دست يابي به اين هدف از بين عوامل و متغيرهاي گوناگوني كه در ارزش هاي خانواده تاثير گذار است، متغيرهاي شبكه اجتماعي، ميزان پايبندي به باورهاي ديني و پايگاه اقتصادي - اجتماعي، به عنوان متغيرهاي مستقل انتخاب شده است. مباني نظري متغيرها و پارامترهاي اين پژوهش بر مبناي نظريات هابرماس و روكيج تدوين شده است. روش تحقيق در اين پژوهش، پيمايشي و ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه داراي قابليت اعتماد و اعتبار است. جامعه آماري اين پژوهش، جوانان 18-29 سال مناطق 22 گانه شهر تهران درسال 1394 مي باشد. حجم نمونه 390 نفر است كه با استفاده از فرمول كوكران و به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به دست آمده است. روش اصلي در تحليل داده ها، رگرسيون و Amos است. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه در كل ميانگين ارزش هاي خانواده در جامعه مورد مطالعه77/3 بوده كه با توجه به اينكه حداقل و حداكثر نمره به ترتيب 1 و 5 مي باشد، نشان مي دهد كه ارزش هاي خانواده در بين جوانان تقريبا در حد متوسط روبه بالاست. همچنين بر اساس نتايج تحقيق، ميان ارزش هاي خانواده و متغيرهاي شبكه اجتماعي تلگرام، ميزان پايبندي به باورهاي ديني، پايگاه اقتصادي – اجتماعي و جنسيت رابطه معنادار وجود دارد، اما بين متغيرهاي سن، وضع تاهل و تحصيلات با ارزش هاي خانواده رابطه اي به چشم نمي خورد. از ميان اين متغيرها، شبكه اجتماعي داراي قوي ترين رابطه با متغير وابسته است. چهار متغير شبكه اجتماعي، پايبندي به باورهاي ديني و پايگاه اقتصادي و اجتماعي و سن وارد معادله رگرسيون شده اند و ضريب تعيين گزارش شده برابر358/0 است. بنابراين متغيرهاي فوق به طور كلي بيش از 35 درصد تغييرات متغير وابسته را تبيين مي نمايند.
|