عنوان
|
بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر هنجارشکنی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی شهر اهواز) |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
عبدالحسین نبوی - عبدالرضا نواح - افسانه حسینوند |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
36-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل اجتماعی نظارت والدین دانشآموزان دختر دبیرستانی تعلق به مدرسه دلبستگی به والدین دانشآموزان پسر دبیرستانی از هم گسیختگی خانوادگی هنجارشکنی تفاهم والدین اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر هنجارشکنی در میان دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی شهر اهواز در سال 1394-1393 انجام گرفته است. در چارچوب نظری تحقیق از نظریههای کنترل اجتماعی، نظریه ی همنشینی افتراقی ساترلند، نظریه ی یادگیری اجتماعی تارد، نظریه ی پیوند اجتماعی هیرشی، نظریه ی آنومی دورکیم، مرتون، پارسونز و ویلیام گود و نظریهی هگن استفاده شد. مطالعه به روش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. حجم نمونه 375 نفر است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیده است. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان داد که، بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، دلبستگی به والدین، تعلق به مدرسه، دینداری و نظارت والدین با هنجارشکنی رابطه ی منفی و معکوس وجود دارد؛ همچنین بین جنس، از همگسیختگی خانواده، معاشرت با دوستان هنجارشکن و استفاده از رسانههای ارتباط جمعی رابطه ی مثبت و مستقیم وجود دارد. تنها بین متغیر تفاهم والدین با هنجارشکنی رابطهای مشاهده نشد. فرضیات مطرح شده 6/52 درصد از واریانس هنجارشکنی دانشآموزان را تبیین کردهاند.
|