عنوان | رابطه سبکهای فرزندپروری و گرایش به مطالعه در نوجوانان (مطالعه موردی: دبیرستانهای تهران) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق) - نهاد کتابخانههای عمومی کشور - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 88 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 48-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نوجوانان تهرانی فرزندپروری مقتدرانه نوجوانان دبیرستانی سبک فرزندپروری گرایش به مطالعه دبیرستانهای تهران |
چکیده |
هدف: هدف اصلی پژوهش تعیین رابطۀ سبکهای فرزندپروری والدین و گرایش به مطالعه در نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعۀ پژوهش دانشآموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله استفاده شد و در مرحلۀ آخر نمونهگیری، 200 نفر از دانشآموزان دختر و پسر و والدین آنها به پرسشنامههای میزان گرایش به مطالعه و سبکهای فرزندپروری بامریند شامل سه بخش سبک سهلگیرانه، مقتدرانه، و مستبدانه پاسخ دادند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری و روشهای تربیتی والدین در گرایش به مطالعه در نوجوانان نقش دارند و رابطۀ معنیداری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش به مطالعه وجود دارد. همچنین رابطۀ مثبت معنیداری بین تحصیلات عالی والدین و سطح اقتصادی آنها با سبک فرزندپروری مقتدرانه مشاهده شد. اصالت/ارزش: از آنجایی که خانواده و الگوی تربیتی آن نقش مهمی در شکلگیری عادات و رفتارهای فرزندان دارد، به نظر میرسد تحول در شیوههای فرزندپروری بتواند بهعنوان یکی از عوامل افزایش سرانۀ مطالعه مطرح شود. |
کد مقاله | 26486 |
تعداد بازدید | 279 |
|