| عنوان | رابطه سبکهای فرزندپروری و گرایش به مطالعه در نوجوانان (مطالعه موردی: دبیرستانهای تهران) |
| تعداد صفحات | 18 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی شماره 1 پیاپی 88 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 48-31 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | نوجوانان تهرانی فرزندپروری مقتدرانه نوجوانان دبیرستانی سبک فرزندپروری گرایش به مطالعه دبیرستانهای تهران |
| چکیده |
هدف: هدف اصلی پژوهش تعیین رابطۀ سبکهای فرزندپروری والدین و گرایش به مطالعه در نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعۀ پژوهش دانشآموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله استفاده شد و در مرحلۀ آخر نمونهگیری، 200 نفر از دانشآموزان دختر و پسر و والدین آنها به پرسشنامههای میزان گرایش به مطالعه و سبکهای فرزندپروری بامریند شامل سه بخش سبک سهلگیرانه، مقتدرانه، و مستبدانه پاسخ دادند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری و روشهای تربیتی والدین در گرایش به مطالعه در نوجوانان نقش دارند و رابطۀ معنیداری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش به مطالعه وجود دارد. همچنین رابطۀ مثبت معنیداری بین تحصیلات عالی والدین و سطح اقتصادی آنها با سبک فرزندپروری مقتدرانه مشاهده شد. اصالت/ارزش: از آنجایی که خانواده و الگوی تربیتی آن نقش مهمی در شکلگیری عادات و رفتارهای فرزندان دارد، به نظر میرسد تحول در شیوههای فرزندپروری بتواند بهعنوان یکی از عوامل افزایش سرانۀ مطالعه مطرح شود. |
| کد مقاله | 26486 |
| تعداد بازدید | 343 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...