• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کارکرد فرهنگی آگهی‌های تجاری مرتبط با زنان در روزنامه اطلاعات (1305-1320)
تعداد صفحات 28
نویسنده شهرام یوسفی‌فر - شهناز جنگجو
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 17 شماره 36
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 202-175
زبان فارسی
کلید واژه زنانگی  تبلیغات تجاری  ارزش‌های فرهنگی  کارکرد فرهنگی  پهلوی اول  روزنامه اطلاعات  
چکیده آگهی­ های تجاری، به­ مثابه عناصر فرهنگی، حامل پیام­های اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشت­ها، ادراک­ها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای می­گذارند. هدف مقالۀ پیش‌رو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهی‌های تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهم‌ترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانه­ شناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شماره­ های روزنامه اطلاعات در فاصله سال‌های 1305-1320 ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سال‌های مورد بررسی، به‌صورت یک سال در میان و از هر یک سال­های انتخاب شده نیز، به‌صورت نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ بندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهی­ های تجاری مرتبط با زنان نیز به­ عنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهی­ های تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شده­ اند. به لحاظ ارزش‌های فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهی­ ها بیشتر به‌مثابه عامل فرهنگ­ ساز عمل نموده و ارزش­هایی چون مصرف­ گرایی و غرب­ گرایی را بین زنان تبلیغ می­کرده­ اند.

کد مقاله 26482
تعداد بازدید 251

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397