عنوان
|
کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان در روزنامه اطلاعات (1305-1320) |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
شهرام یوسفیفر - شهناز جنگجو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 17 شماره 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
202-175 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنانگی تبلیغات تجاری ارزشهای فرهنگی کارکرد فرهنگی پهلوی اول روزنامه اطلاعات
|
چکیده
|
آگهی های تجاری، به مثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانه شناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شماره های روزنامه اطلاعات در فاصله سالهای 1305-1320 ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سالهای مورد بررسی، بهصورت یک سال در میان و از هر یک سالهای انتخاب شده نیز، بهصورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهی های تجاری مرتبط با زنان نیز به عنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهی های تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شده اند. به لحاظ ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهی ها بیشتر بهمثابه عامل فرهنگ ساز عمل نموده و ارزشهایی چون مصرف گرایی و غرب گرایی را بین زنان تبلیغ میکرده اند.
|