عنوان
|
تأثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
اطهر محمدی ملک آبادی - علی اکبر ارجمندنیا - مسعود غلامعلی لواسانی - صاحب یوسفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
121-106 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کودکان پیش دبستانی حافظه فعال مفاهیم پایه ریاضی درک عدد مداخله آموزش ریاضی خانواده محور کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی ریاضی خانواده محور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانیهای شهر تهران را شامل میشد. 20 نفر از کودکان پیش دبستانی واجد ملاکهای احتمالی ناتوانی ریاضی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. همه کودکان قبل و پس از مداخله ی آموزشی با آزمون محقق ساخته ریاضی و خرده آزمون حافظه فعال برگرفته از آزمون هوش تهران استنفرد بینه-5، مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکان طی هشت جلسه 40 دقیقه ای برنامه آموزش ریاضی با محوریت خانواده را دریافت کردند. یافته ها نشان داد گروه آزمایش از نظر درک و کاربرد مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد (05/0 p ) تفاوت معناداری با گروه کنترل ندارد. براساس نتایج بدست آمده برنامه آموزش ریاضی خانواده محور در پژوهش حاضر باعث بهبود مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد در کودکان با مخاطره ناتوانی ریاضی شده است و از اعتبار لازم برخوردار است.
|