• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطه‌ا‌ی ابرازگری هیجانی
تعداد صفحات 13
نویسنده سهیلا فرحمند - محبوبه  فولادچنگ
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب - علمی پژوهشی سال 13 پیاپی 51
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 269-257
زبان فارسی
کلید واژه جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  ابرازگری هیجانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  سرزندگی تحصیلی  
چکیده تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه گری ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان هدف این پژوهش بود. 504 دانش‌آموز دبیرستانی (261 دختر، 243 پسر) شهر شیراز با روش نمونه‎برداری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه ابرازگری هیجانی (کینگ و امونز، 1990) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و دیگران، 1393) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده­ های این پژوهش برازش مناسب دارد و الگوهای ارتباطی خانواده تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معنا­دار بر سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان دارد. بدین معنا که جهت­ گیری گفت‎و‎شنود تأثیر مستقیم مثبت و معنا­دار بر سرزندگی تحصیلی دانش­ آموزان دارد و افزایش ابرازگری هیجانی مثبت و کاهش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را به صورت غیرمستقیم افزایش می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که جهت‎گیری همنوایی به صورت غیرمستقیم و با افزایش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را کاهش می­ دهد. درمجموع، نتایج بیانگر آن بود که ابرازگری هیجانی نقش واسطه‌ای بین الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

کد مقاله 26459
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397