عنوان | تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای ابرازگری هیجانی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 269-257 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری ارتباطی گفت و شنود ابرازگری هیجانی دانشآموزان دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده سرزندگی تحصیلی |
چکیده |
تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه گری ابرازگری هیجانی دانشآموزان هدف این پژوهش بود. 504 دانشآموز دبیرستانی (261 دختر، 243 پسر) شهر شیراز با روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه ابرازگری هیجانی (کینگ و امونز، 1990) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و دیگران، 1393) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسب دارد و الگوهای ارتباطی خانواده تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معنادار بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارد. بدین معنا که جهت گیری گفتوشنود تأثیر مستقیم مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارد و افزایش ابرازگری هیجانی مثبت و کاهش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را به صورت غیرمستقیم افزایش میدهد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری همنوایی به صورت غیرمستقیم و با افزایش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را کاهش می دهد. درمجموع، نتایج بیانگر آن بود که ابرازگری هیجانی نقش واسطهای بین الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارد. |
کد مقاله | 26459 |
تعداد بازدید | 313 |
|