عنوان | رابطه علی الگوهای ارتباطی خانواده و جهتگیریهای دینی با سرزندگی تحصیلی؛ نقش ابعاد خودکارآمدی |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 12 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری مذهبی رابطه علی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود خودکارآمدی الگوی ارتباطی خانواده سرزندگی تحصیلی ابعاد خودکارآمدی جهتگیری دینی درونی |
چکیده |
هدف از مطالعه ی حاضر بررسی نقش میانجی گری ابعاد خودکارآمدی در رابطه ی الگوهای ارتباطی خانواده و جهت گیری های دینی با سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 392 نفر از دانش آموزان دوم و سوم شاخه ی نظری (شامل 205 دختر و 187 پسر) دوره ی دوم متوسطه ی شهر پلدختر در سال تحصیلی 92-1391 مشارکت داشتند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. مشارکت کنندگان، نسخه ی فرزندان ابزار تجدیدنظر شده ی الگوهای ارتباطی خانواده، مقیاس جهتگیریهای دینی، مقیاس ابعاد خودکارآمدی و پرسشنامه ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند. ابزارها از روایی و پایایی مناسب برخوردار بودند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهت گیری دینی درونی هم به شکل مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و از طریق ابعاد خودکارآمدی منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. بر این اساس میتوان گفت ابعاد خودکارآمدی، نقش میانجی در رابطه ی الگوی ارتباطی گفتوشنود و جهتگیری دینی درونی با سرزندگی تحصیلی ایفا میکند. این یافته ها بر نقش کیفیت ارتباطات خانوادگی و جهت گیری دینی فرد در ارتقای باورهای خودکارآمدی، جهت نیل به سرزندگی تحصیلی تأکید می ورزد. |
کد مقاله | 26435 |
تعداد بازدید | 375 |
|