عنوان | آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تأثیر آن بر ادراک کودک از والدین |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 185-165 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش والدین آموزش مهارت حل مسئله آموزش حل مسئله خانواده محور ادراک کودک از والد |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف آموزش حل مسئله خانوادهمحور به والدین و تعیین اثربخشی آن بر ادراک کودک - والد انجام شد. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند، ابتدا والدین گروه آزمایشی 10 جلسه در کارگاه تربیت کودک / نوجوان اندیشمند شرکت کردند سپس گروه آزمایشی به مدت سه ماه تحت برنامه حل مسئله خانوادهمحور مورد آموزش قرار گرفتند، برای جمع آوری اطلاعات از نسخه ادراک کودک از والدین (گرولنیک، ریان و دسی، 1997) فرم کودکان استفاده شد. یافتهها طبق گزارش کودکان در سه مرحله پیشآزمون- پسآزمون (فاصله سه ماهه) و پیگیری (فاصله یک ماهه) نشان داد، در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیرمقیاسهای ادراک کودک - والد تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون - پیگیری در زیرمقیاسهای ادراک کودک - والد تفاوت معنادار نبود. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش حل مسئله خانوادهمحور به والدین بر ادراک کودک - والد اثربخش بود و ادراک کودک - والد را بهبود بخشیده است. |
کد مقاله | 26423 |
تعداد بازدید | 241 |
|