• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ابعاد مختلف سقط جنین و سیاست‌های مرتبط با آن در جهان
تعداد صفحات 15
نویسنده آزیتا فتح نژاد کاظمی - نسیبه شریفی - سمیه خزائیان - علی رمضانخانی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق پزشکی - مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی - علمی پژوهشی پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 89-75
زبان فارسی
کلید واژه سقط جنین  سلامت زنان  سلامت باروری  سیاست سلامت  
چکیده زمینه و هدف: یكی از چالش‌های سلامت باروری زنان سقط‌های غیر ایمن، ناشی از حاملگی‌های ناخواسته است. هدف از این مطالعه بررسی ابعاد مختلف سقط جنین و سیاست‌های سلامت مرتبط با آن در جهان است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed ، Google Shcolar ،Iranmedex ، SID و سایت سازمان جهانی بهداشت با واژگان کلیدی «Abortion» ، «Policy» یا «Politic» در بازه زمانی 2010 تا 2015 انجام گرفت. پس از بررسی اولیه، مطالعه خلاصه مقالات و حذف مقالات تکراری و غیر مرتبط، در مجموع 20 مقاله فارسی و 38 مقاله انگلیسی دارای متن کامل وارد مطالعه و تحلیل شدند.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانت‌داری در تحلیل متون، گزارش نتایج و استناددهی رعایت گردید.
یافته‌ها: سقط جنین در ادیان مختلف به جز در موارد خاص منع شده است، اما تحولات اجتماعی و مشارکت زنان در عرصه اجتماعی ـ اقتصادی منجر به ناسازگاری جنبه‌های نظری و عملی شده و زنان بدون توجه به قوانین، اقدام به سقط می‌کنند. زمینه‌های قانونی سقط شامل تهدید حیات مادر، تجاوز جنسی و اختلالات جنینی بوده است، اما موانعی مانند نداشتن اطلاعات، مجوز شخص ثالث، حذف پوشش بیمه‌ای، عدم دسترسی به ارائه‌دهندگان خدمات و یا اعتقادات آن‌ها، دسترسی به سقط ایمن را محدود می‌سازد. علی‌رغم اتخاذ سیاست‌های محدودکننده، تحولات رخ‌داده در سراسر جهان سبب گردیده است که درخواست برای سقط و میزان عوارض و مرگ مادری مرتبط با آن در قاره‌ها و کشورهای مختلف افزایش یابد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تحولات اجتماعی، سیاستگذاری‌ها می‌بایست مبتنی بر فهم عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت باشد. ایجاد تسهیلات انجام مشاوره‌ای و زمینه‌های مناسب برای سقط قانونی، و دسترسی اقشار آسیب‌پذیر به خدمات سلامت باروری توصیه می‌گردد.

کد مقاله 26402
تعداد بازدید 289

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397