• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل یک مورد کودک‌آزاری با رویکرد اخلاقی
تعداد صفحات 9
نویسنده ملیحه کدیور - مرجان مردانی حموله - منصوره مدنی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق پزشکی - مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی - علمی پژوهشی پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 35-27
زبان فارسی
کلید واژه آزار جسمی  کودک آزاری  کرامت انسانی  اخلاق پزشکی  خشونت علیه کودکان  رویکرد اخلاقی  رازداری  ملاحظات اخلاقی  
چکیده زمینه و هدف: خشونت علیه کودکان یکی از چالش‌های عمده برای کارکنان مراقبتی است که سلامت جسمی و روانی کودکان را به مخاطره انداخته و مشکلات عدیدی را در آینده برای آنان پدید می‌آورد. این مطالعه با هدف تحلیل یک مورد کودک‌آزاری با رویکرد اخلاقی در سال 1395 انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه موردی، یک مورد واقعی در جلسه ماهانه اخلاق پزشکی، مرکز طبی کودکان تهران معرفی گردیده، سپس تحلیل اخلاقی بر اساس ملاحظات اخلاقی مطرح‌شده توسط کارکنان درمانی و متخصصان حیطه‌های مختلف انجام شد. مورد، پسربچه 5 ساله‌ای است که مورد آزار جسمی قرار گرفته و با شکستگی‌های متعدد در نواحی مختلف دست‌ها و همچنین سوختگی دست و پا، توسط پدر و مادرش در شیفت صبح به واحد اورژانس مرکز طبی کودکان آورده شد.
ملاحظات اخلاقی: ضمن رعایت صداقت و امانت‌داری در گزارش مورد، سعی گردید، محرمانگی اطلاعات فردی مورد و خانواده وی رعایت گردد.
یافته‌ها: اخذ شرح حال کامل پزشکی و اجتماعی، معاینه کامل بدنی و بدون پوشش، عدم پنهان‌کاری آزارهای جنسی کودکان، احترام به کرامت انسانی، حقیقت‌گویی، حفظ حریم خصوصی، رازداری و محرمانگی اطلاعات، رفتار احترام‌آمیز با خانواده، احترام به استقلال کودک، بی‌طرفی و حمایت اجتماعی از مهم‌ترین ملاحظات اخلاقی مورد اشاره بودند. همچنین کمک به سازگاری خانواده‌ها در جهت پیشگیری از رخدادهای بعدی کودک‌آزاری، از دیگر یافته‌های تحلیل حاضر بودند.
نتیجه گیری: پیشنهاد می‌شود تا بر اساس ملاحظات اخلاقی طرح‌شده، برنامه مدونی در این رابطه توسط دست‌ اندرکاران امر طراحی و در اختیار مراکز درمانی کل کشور قرار گیرد. همچنین یک گروه متشکل از متخصصین اطفال و اخلاق پزشکی، مددکار اجتماعی، روان‌پرستار و روانپزشک کودک نیازهای کودکان آزاردیده و خانواده‌های آنان را ارزیابی نموده و در جهت رفع مشکلات آنان برنامه‌ریزی نمایند.

کد مقاله 26401
تعداد بازدید 269

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397