• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی کرامت انسانی در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی
تعداد صفحات 11
نویسنده سمیه شاه حسینی - فریبا برهانی - فروزان آتش‌زاده شوریده - امیر کاوسی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق پزشکی - مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی - علمی پژوهشی پیاپی 39
تاریخ انتشار بهار - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 17-7
زبان فارسی
کلید واژه ایران  کرامت انسانی  تنش  سرطان پستان  شیمی‌ درمانی  
چکیده زمینه و هدف: افراد مبتلا به بیماری‌های تهدیدكننده حیات مانند سرطان با طیف وسیعی از مشكلات از جمله چالش‌های روانی، اجتماعی مواجه می‌شوند كه سبب به خطر افتادن احساس كرامت در آنان می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کرامت انسانی در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی در شهر تهران، در سال 1393 انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی روی 207 زن مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی در سه بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به روش در دسترس انتخاب شدند، صورت گرفته است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از سیاهه کرامت انسانی Chochinov انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آمارهای توصیفی و آزمون‌های آماری ANOVA، T test و Duncan استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: پس از بیان اهداف پژوهش، تأکید بر محرمانه‌ماندن اطلاعات و کسب رضایت آگاهانه شفاهی از شرکت‌کنندگان، گردآوری داده‌ها انجام شد.
یافته‌ها: در این مطالعه نمره کلی کرامت 1/94 از 5 بود. میانگین نمره کرامت بیماران در بعد تجربه علائم تنش 2/40 و انحراف معیار 0/96 بود و پس از آن ابعاد تنش وجودی با میانگین (1/87 و انحراف معیار 0/75)، آرامش ذهن (با میانگین 1/87 و انحراف معیار 0/77)، وابستگی (با میانگین 1/71 و انحراف معیار 0/77) و حمایت اجتماعی (با میانگین 1/33 و انحراف معیار 0/55) بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها بر شناسایی منابع مختلف تنش تجربه‌شده در زنان مورد مطالعه برای کمک به گروه مراقبتی ـ درمانی به ویژه پرستاران در جهت اتخاذ تصمیمات مناسب دلالت دارد.

کد مقاله 26400
تعداد بازدید 283

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397