ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل شیوه پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان بماند...
تعداد صفحات 20
نویسنده تیمور مالمیر - شهلا ناصری
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهشنامه نقد ادبي و بلاغت - دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 5 شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 20-1
زبان فارسی
کلید واژه داستان کوتاه  پسامدرنیسم  پسامدرن  روایت زنانه  درون‌ مایه  تحلیل درون مایه‌ای  روایتگری  فراداستان  مجموعه داستان بماند  بهناز علی‌پور گسکری  
چکیده بهناز علی‌‌پور گسکری در مجموعه داستان بماند... به‌گونه‌ای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهره جسته‌است. مؤلفه‌‌های پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوب‌‌سازی و چهارچوب‌‌شکنی، آشفتگی و عدم انسجام متن، تناقض و عدم قطعیت، در متن داستان‌‌ها به کار رفته‌است، اما کاربرد «ساختار بازگشتی» بیشتر قابل توجه است. ساختار بازگشتی با ایجاد چند سطح مختلف روایتی یا جهان داستانی، علاوه بر برجسته‌سازی محتوای وجودشناختی این داستان‌‌ها، با برجسته‌سازی چهارچوب داستانی، ساختگی بودن آن‌ها را نشان می‌‌دهد. نویسنده با استفاده از این جهان‌ها، مسائل زنان را بیان می‌کند. نویسنده در دو داستان به شیوه‌‌ای کاملاً متفاوت عمل کرده‌است؛ در «بادهایی که از هندوکُش می‌‌وزند» با تکنیک بیان خواب و خواب‌‌گویی، در کنار جهان شبه‌واقعی داستان، جهانی خیالی خلق می‌کند. او در «زنی از جنس مس» حضور خود را در داستان نشان می‌‌دهد و با اشارۀ مسقیم بر امر نوشتن، اقتدار خویش و ساختگی بودن داستان را به نمایش می‌گذارد. استفادۀ نویسنده از امکانات پسامدرنی برای ارائۀ مسائل و مشکلات زنان در جامعۀ امروزی، بیانگر آن است که پسامدرن در نظر نویسنده، ورای یک
روش یا مکتب فکری، در حکم ابزار روایتگری است.

کد مقاله 26387
تعداد بازدید 280

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397