عنوان
|
بررسی تأثیرات دینداری و عزت نفس بر مصرف نمایشی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز) |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
خدیجه حاتمی - توکل آقایاری هیر - ایوب امیرکواسمی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 13 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت سطح تحصیلات دینداری دوره تحصیلی عزت نفس مصرف نمایشی دانشگاه تبریز
|
چکیده
|
مصرف نمایشی از جمله مطرحترین مسائل نوپدید اجتماعی در عصر حاضر به شمار میرود، نوعی از مصرف که نه لزوماً برای رفع نیازهای زیستی؛ بلکه برای برآوردن اهداف اجتماعی صورت میگیرد. تحقیق حاضر به برّرسی تأثیرات متغیّرهای عزّتنفس، دینداری، جنسیت و دورۀ تحصیلی در گرایش به مصرف نمایشی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز پرداخته است. در این راستا، با استفاده از روش پیمایش، ۳۷۸ نفر از دانشجویان بر حسب دانشکده/ جنسیت به شیوۀ نمونهگیری طبقهای انتخاب و مورد برّرسی قرار گرفتند و جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS وLISREL استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که میانگین گرایش به مصرف نمایشی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سطح پایینتر از حدّ متوسّط قرار دارد. بر اساس تحلیلهای دومتغیّره، متغیّرهای عزّت نفس، دینداری و دورۀ تحصیلی دارای رابطۀ منفی معنیداری با مصرف نمایشی هستند؛ امّا متغیّر جنسیت (مرد بودن) پاسخگویان، رابطۀ معناداری با مصرف نمایشی نشان نداد. نتایج مدل ساختاری برازش داده شده، نشاندهندۀ تأثیر مثبت غیرمستقیم جنسیت (از طریق تأثیرگذاری منفی بر متغیّرهای عزّت نفس و دینداری) بر مصرف نمایشی است و تأثیر منفی معنی دار متغیّرهای عزّت نفس و دینداری و دورۀ تحصیلی بر مصرف نمایشی مشاهده شد. همچنین، سطح تحصیلات دارای تأثیر معنیدار مثبتی بر عزّت نفس میباشد.
|