عنوان | تأثیر آموزش بهداشت بلوغ بر بهداشت روانی و سبکهای هویتی دانشآموزان دختر 14-12 ساله |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 1 پیاپی 102 |
تاریخ انتشار | ارديبهشت - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 168-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر آموزش بهداشت سبکهای هویت سلامت جسمی بهداشت روان آموزش بلوغ بهداشت بلوغ هویت هنجاری سبک هویت هنجاری |
چکیده |
مقدمه: توجه به تاثیر دوران بلوغ بر ابعاد مختلف شخصیت نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک های هویتی دانش آموزان دختر 14-12 ساله شهر ایلام صورت گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بوده و با استفاده از یک طرح سه گروهی با پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفته است. 199 دختر (14-12 ساله) شهر ایلام با استفاده از روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری مبتنی بر هدف در یک دوره 10 جلسه ای، آموزش بلوغ دیدند. داده ها نیز با استفاده از پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (ISI-6G) و چک لیست بهداشت روانی کومار جمع آوری شده است. یافته های پژوهش: نتایج این مطالعه نشان می دهد که آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک هویت هنجاری دختران 14-12 ساله تاثیرگذار بوده، اما تاثیری بر سلامت جسمی و سایر سبک های هویتی مورد مطالعه نداشته است. بحث و نتیجه گیری: سبک هنجاری بر پایه پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا نهاده شده و گروه معلمان و همسالان از جمله افراد مهم در زندگی فرد در دوره بلوغ و نوجوانی است. بنابراین، می توان گفت این سبک هویتی در مقایسه با دیگر سبک های هویتی، تحت تاثیر آموزش بلوغ قرار گرفته و این تاثیرپذیری در گروه مشارکتی، که در آن از گروه همسالان در آموزش استفاده شده، بیشتر بوده است. |
کد مقاله | 26347 |
تعداد بازدید | 291 |
|