عنوان | بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت جنسیتی مادران و دختران: مطالعهای در شهر رشت |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 128-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدرنیته سنت هویت جنسیتی تفاوت نسلی رشت (شهرستان) رسانههای جمعی سبکهای هویتیابی رسانههای اجتماعی هویت دختران هویت مادران |
چکیده |
هدف تحقیق حاضر بررسی تفاوت هویت جنسیتی مادران و دختران و نقش رسانههای جمعی در این تفاوتها است. این پژوهش بر پایه ی نظریه ی گیدنز و جنکینز درباره ی هویت جنسیتی، شیوههای هویتیابی و تضاد بین سنت و مدرنیته استوار بوده و به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام شده است. حجم نمونه 384 نفر از شهروندان شهر رشت بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه از 5 منطقه شهر رشت انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان داد که مادران میزان هویت جنسیتی بالاتری نسبت به دختران دارند. این تفاوتهای هویتی بین دو نسل مادران و دختران در ابعاد مختلف میزان و انگیزه استفاده از رسانه ی ملی، ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی نیز مشاهده میگردد. هر چند، بین دو نسل بر حسب میزان استفاده از اینترنت تفاوتی از نظر هویت جنسیتی مشاهده نگردید. میتوان نتیجه گرفت که رسانههای جمعی بر هویت جنسیتی مادران تأثیر کمتری نسبت به دختران دارند؛ زیرا که مادران به عنوان نسل سنتی، هویت شکل یافتهتری از دختران خود دارند و دختران در معرض دگرگونیهای هویتی بیشتری در اثر استفاده از رسانهها قرار دارند. |
کد مقاله | 26341 |
تعداد بازدید | 245 |
|