• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبيين جامعه‌شناختي سرمايه اجتماعي خانواده و فضاي مجازي (مورد مطالعه: شهر اصفهان)
تعداد صفحات 24
نویسنده ابراهیم انصاری - مسعود کیان‌پور - پری عطایی کچویی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد سال 10 شماره 4 پیاپی 35
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 144-121
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  مشارکت  انسجام  اصفهان  تبیین جامعه‌شناختی  اعتماد  سرمایه اجتماعی  فضای مجازی  سرمایه اجتماعی خانواده  
چکیده فناوري هاي ارتباطي جديد و بزرگراه هاي اطلاعاتي آن، به ويژه فضاي مجازي، منجر به تحول در شدت و ميزان ارتباط انسان ها در اقصي نقاط جهان شده اند و تحولي كيفي نيز در اين ارتباطات ايجاد كرده اند. امروزه با استفاده از اينترنت و با حضور در اين بزرگراه، امكان بهره گيري از انبوهي از اطلاعات در كمترين زمان ممكن و برقراري ارتباط گفتاري، نوشتاري و ديداري با هزينه اي نسبتاً كم فراهم آمده است. خانواده به عنوان يكي از مهم ترين قدرت هاي تربيتي از انسان ها مراقبت مي كند و اين عمل را همان گونه انجام مي دهد كه زندگي اجتماعي آن را مي خواهد. درحقيقت افراد در خانواده بسياري از ظرفيت ها را جهت زندگي در جامعه كسب مي كنند. از جمله اين ظرفيت ها سرمايه اجتماعي است. با توجه به اهميت اين مسئله در اين مقاله به بررسي تاثير فضاي مجازي بر سرمايه اجتماعي افراد در خانواده ها پرداخته شده است. پژوهش حاضر به صورت پيمايشي و با استفاده از روش نمونه گيري سهميه اي و بهره گيري از پرسشنامه محقق ساخته، با تكيه بر نظريه هاي مربوط به اين حوزه صورت گرفته است. جامعه آماري خانواده هاي داراي فرزند بالاتر از 15 سال شهر اصفهان هستند. متغير استفاده از فضاي مجازي با دو شاخص كميت و كيفيت و متغير سرمايه اجتماعي با چهار شاخص اعتماد، انسجام، مشاركت و حمايت اجتماعي سنجيده شده است. نتايج پژوهش حاضر حاكي از آن است كه كيفيت و كميت استفاده از فضاي مجازي، بر سرمايه اجتماعي خانواده تاثير داشته است. بدين معنا كه هرچه ميزان استفاده از فضاي مجازي بيشتر باشد سرمايه اجتماعي كه ناشي از ارتباط افراد در دنياي واقعي و ارتباطات رودر رو است، كاهش پيدا مي كند.

کد مقاله 26293
تعداد بازدید 271

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397