عنوان | تأثیر آموزش گروهی به شیوه راه حل محور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
محدوده صفحات | 10-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر شادکامی آموزش گروهی مداخله آموزشی محروم از پدر درمان راه حل مدار |
چکیده |
مقدمه: مؤلفه های روانشناختی نوجوانان (همچون شادکامی) در صورت فوت پدر تحت تأثیر قرار میگیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی به شیوه راه حل محور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر صورت پذیرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر محروم از پدر شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بود. برای انتخاب نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و تصادفی ساده 40 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده و به دو گروه 20 نفری تقسیم گردیدند. مداخلات درمانی (رویکرد راهحل محور) بر روی گروه تجربه در هشت جلسه 90 دقیقهای یک بار در هفته انجام شد. به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. دادههای جمع آوری شده توسط تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که آموزش گروهی به شیوه راهحل محور بر شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر داشته است ( 001/0 > p). بدین معنا که پس از اجرای مداخله آموزشی، گروه تجربه در مقایسه با گروه کنترل میزان شادکامی بالاتری را گزارش نمودند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر در کنار سایر مداخلات شناخته شده و استاندارد موجود، میتوان از روش آموزش راهحل محور در جهت افزایش شادکامی نوجوانان دختر محروم از پدر بهره برد. |
کد مقاله | 26292 |
تعداد بازدید | 276 |
|