• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تهران
تعداد صفحات 12
نویسنده مهناز صلحی - مرضیه شعبانی همدان - مسعود صالحی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 4 پیاپی 16
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 270-259
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  کیفیت زندگی زنان  تهران  مداخله آموزشی  سازمان بهزیستی استان تهران  کیفیت زندگی  الگوی پرسید پروسید  تشخیص آموزشی و اکولوژیک  
چکیده زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این وضعیت تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی تهران بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی شاهددار 180 زن سرپرست خانواده سازمان بهزیستی استان تهران شرکت داشتند. روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای بود. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه محقق‌ساخته سازه‌های مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید-پروسید بود؛ که روایی و پایایی آن در مطالعه مقدماتی سنجیده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه‌ها، مداخله آموزشی مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک و سه ماه بعد از مداخله داده‌ها در SPSS 15 با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، تعداد و درصد) و آزمون‌های تحلیلی (آزمون تی، من‌ویتنی، کای­اسکوئر، تحلیل اندازه‌های مکرر و فریدمن) تجزیه­ و تحلیل شد.
یافته‌ها: قبل از مداخله میان میانگین نمرات کیفیت زندگی، عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویت‌کننده و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. یک و سه ماه بعد از مداخله میان میانگین نمره کل کیفیت زندگی ( 0/001 = p)، عوامل مستعدکننده (0/001 = p )، قادرکننده ( 0/001 = p)، تقویت‌کننده (0/001 = p ) و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0/001 = p).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید بر ارتقاء کیفیت زندگی این زنان مؤثر است.

کد مقاله 26259
تعداد بازدید 221

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397