عنوان | تأثیر مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی شناختی اجتماعی بر فعالیت بدنی در دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 318-309 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان تهران مداخله آموزشی دانشآموزان دختر دبیرستانی فعالیت بدنی برنامههای آموزشی الگوی شناختی اجتماعی |
چکیده |
زمينه و هدف : گرايش به سمت زندگي بي تحرك در تمام گروه هاي سني و به خصوص در بين دختران گزارش شده است. اين مطالعه با هدف تعيين ميزان تاثير الگوي آموزشي شناختي اجتماعي بر فعاليت بدني دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال 1392 اجرا شد. مواد و روش ها : اين پژوهش يك مطالعه كارآزمايي ميداني شاهددار تصادفي است كه با مشاركت 132 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه در دو گروه آزمون (64 نفر) و شاهد (68 نفر) با ميانگين سني 1±13 سال انجام شد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه جمعيت شناختي، پرسشنامه سنجش فعاليت بدني و پرسشنامه سازه هاي انتخابي الگوي شناختي-اجتماعي تاثيرگذار بر فعاليت بدني بود. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از SPSS 22 و روش هاي آمار توصيفي و آزمون رگرسيون خطي چندگانه با سطح اطمينان 95 % انجام گرديد. يافته ها : افزايش معناداري در مقادير سازه هاي منتخب شناختي-اجتماعي (عوامل محيطي، توانايي رفتاري، انتظار پيامد، ارزش پيامد، يادگيري مشاهده اي، تقويت و خودكارآمدي) در زمينه فعاليت بدني پس از مداخله آموزشي در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بود (001/0 p < ). نتيجه رگرسيون خطي چندگانه نيز نشان داد كه در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد ميانگين فعاليت بدني روزانه و هفتگي به ترتيب 14/70 و 34/263 دقيقه افزايش يافت. نتيجه گيري : اجراي برنامه آموزشي مبتني بر الگوي شناختي-اجتماعي تاثير مثبتي در ارتقاء فعاليت بدني دختران نوجوان داشته است. |
کد مقاله | 26258 |
تعداد بازدید | 249 |
|