عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سرمایه روانشناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 30-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان سازگاری اجتماعی مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی بدسرپرست سازگاری اجتماعی نوجوانان سرمایه روانشناختی سازگاری فردی دختران بدسرپرست |
چکیده |
مقدمه: برخی از مطالعات اهمیت آموزش مهارتهای زندگی را بر روی مشکلات روانشناختی تایید نمودهاند. در سالهای اخیر سازههای جدیدی نظیر سازگاری و سرمایه روانشناختی مطرح شدهاند. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سرمایه روانشناختی و سازگاری در نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعهیآماری شامل کلیهی نوجوانان دختر بدسرپرست شهر دهلران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت ده جلسه (شصت دقیقهای به مدت دو ماه و نیم)، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز2007 و آزمون شخصیتی کالیفرنیا 1953 بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS19 استفاده گردید. نتایج: براساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری، آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی) و سازگاری (فردی و اجتماعی) در گروه آزمایش شده است. (0/01 > P) بحث و نتیجهگیری: بهنظر میرسد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و سازگاری نوجوانان دختر بدسرپرست بهکار رود. |
کد مقاله | 26230 |
تعداد بازدید | 326 |
|