عنوان | اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 13-5 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق |
چکیده |
مقدمه: ایجاد و حفظ یک رابطه عاشقانه و رضایتبخش نیازمند توانایی تشخیص عواطف و هیجانها و توانایی ابراز آنها است. یکی از راههای کاهش نارسایی هیجانی در زنان معرض طلاق میتواند آموزش پذیرش تعهد باشد. روش: مطالعه نیمهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعهیآماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مداخله در بحران شهرستان پارسآباد استان اردبیل بوده است. با استفاده از ملاکهای ورود و خروج سی نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. قبل از شروع روش آموزشی، هردوگروه مورد مطالعه تحت پیشآزمون قرار گرفته و از آنان درخواست شد تا مقیاس ناگویی خلقی تورنتو را تکمیل نمایند. گروه آزمایش تحت آموزش پذیرش و تعهد (ACT) قرار گرفتند. جلسات آموزش برای گروه آزمایش بهصورت هفتهای یک جلسه (شصت دقیقه) و بهمدت ده جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنا دار است. (0/01 > P) بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد (ACT) برکاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق موثر است. اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیکهای مددکاری اچتماعی توصیه میشود. |
کد مقاله | 26229 |
تعداد بازدید | 284 |
|