عنوان
|
مقایسه اثربخشی برنامه توانمندسازی شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار خانواده و نشانگان فرسودگی شغلی (مطالعه موردی: دانشجویان زن شاغل متأهل تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر) |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
احد آهنگر انزابی - مهدی زارع بهرام آبادی - عبدالله شفیع آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 9 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
22-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان شاغل زنان دانشجو زنان متأهل توانمندسازی زنان تعارض کار خانواده فرسودگی شغلی توانمندسازی دانشجویان زن متأهل زنان متأهل شاغل شبستر (شهرستان) دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانمندسازی شغلی زنان توانمندسازی شغلی دانشجویان شاغل الگوی چند محوری نظریه رشدی
|
چکیده
|
هدف پژوهش مقایسه میزان اثربخشی توانمندسازی شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه رشدی بر کاهش تعارض متقابل کار- خانواده و نشانگان فرسودگی شغلی دانشجویان زن شاغل دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن شاغل بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر انتخاب، سپس 20 نفر بصورت تصادفی و مساوی در دو گروه آزمایش جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون و فرسودگی شغلی مسلش بود. نتایج پژوهش نشان داد که: بین میزان اثربخشی برنامه توانمندسازی شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری با نظریه رشدی برکاهش تعارض متقابل کار- خانواده و کاهش نشانگان فرسودگی شغلی (تحلیل رفتگی هیجانی، مسخ شخصیت) و افزایش عملکرد فردی دانشجویان زن شاغل تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 P > ) . نتیجه اینکه تعارضات کار-خانواده و فرسودگی شغلی یکی از عمده ترین مشکلات امروزه خانواده ها و سازمانها بالاخص زنان شاغل می باشد. بنابراین نیاز به برنامه های توانمندسازی از جمله توانمندسازی شغلی بیش از پیش احساس می شود.
|