عنوان | بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی، رضایت زناشویی و اضطراب حاملگی زنان باردار شهر شیراز |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه باليني پرستاري و مامايي - دانشكده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي - درماني شهركرد شماره 1 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 63-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی زنان باردار بهزیستی روانشناختی شیراز هوش معنوی اضطراب بارداری |
چکیده |
زمینه و هدف: حاملگی یک موقعیت جدید و منحصربهفرد است که طی آن هر مادر آبستنی تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی بسیاری تجربه میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی، رضایت زناشویی و اضطراب حاملگی زنان باردار بود. روش بررسی: این مطالعه به روش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرندهی تمامی زنان باردار نخستزا در شهر شیراز بود که از مرداد تا مهر 1392 به مراکز مراقبتهای پیش از تولد شهر شیراز مراجعه نمودند. از میان جامعه مورد مطالعه 42 نفر (20 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر گروه کنترل) به شیوه دردسترس انتخابشده و قبل از شروع برنامه آموزش هوش معنوی، پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف، رضایت زناشویی گلومبوک راست و اضطراب حاملگی وندنبرگ را دریافت نمودند. سپس به افراد گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش هوش معنوی براساس مدل تیری، نوکلاینن و اوبانی ارائه گردید؛ اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از انجام پسآزمون روی هردو گروه، دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج آزمون نشانداد، دریافت برنامه آموزش هوش معنوی تفاوت معنیداری در کاهش اضطراب حاملگی و افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی بین گروه آزمایش و گروه کنترل بهوجود آوردهاست (001/0 = P). نتیجهگیری: هوش معنوی یکی از مهمترین سازههایی است که میتواند در کاهش هیجانات منفی مانند اضطراب حاملگی و افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی بهنحو موثری بهکار گرفتهشود. |
کد مقاله | 26154 |
تعداد بازدید | 334 |
|