عنوان | اثربخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی بر مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 16-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دختران مقطع راهنمایی آموزش مهارتهای اجتماعی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمایی مشاوره شغلی مهارتهای کارآفرینی الگوی چند محوری شفیع آبادی |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی بر مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی مدرسه شاهد ناحیه 3 شیراز در سال تحصیلی 93- 92 بودند. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد. به این صورت که پس از اجرای پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی فکری، شفیع آبادی، نورانی پور و احقر (1391) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی TISS از بین دانشآموزانی که نمرهای کمتر در پرسشنامه گرفته بودند، 40 نفر به تصادف انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل 20 نفری جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش بر اساس الگوی چند محوری به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دریافت کردند و در گروه گواه هیچ مداخله ای انجام نگرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین مهارتهای کارآفرینی (خرده مقیاس های مهارتهای فردی، مهارتهای بین فردی، مهارتهای کاربردی، مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقانه) و مهارتهای اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی موجب افزایش مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شده است. |
کد مقاله | 26137 |
تعداد بازدید | 197 |
|