عنوان | نقش ابعاد والدگری و رابطه والد کودک در مشکلات رفتاری درونی سازی شده و برونی سازی شده کودکان |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 705-683 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات رفتاری کودکان اختلالات برونی سازی شده رابطه والد فرزند اختلالات رفتاری والدگری اختلالهای درونیسازی فرزندان اختلالهای برونیسازی فرزندان مشکل درونیسازیشده |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور پیشبینی و بررسی ارتباط میان ابعاد والدگری و رابطه والد ـ کودک با مشکلات رفتاری برونی سازی و درونی سازیشده انجام گرفت؛ و روش آن به صورت توصیفی ـ همبستگی طراحی شد. نمونه مورد پژوهش را تعداد 413 نفر از دانشآموزان تک فرزند و چند فرزند پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (141 تک فرزند، 121 دو فرزند، 101 سه فرزند و 50 چهار فرزند و بیشتر) به همراه والدینشان تشکیل دادند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. از سیاهه رفتاری کودکان (CBCL)، پرسشنامه ابعاد والدگری آلاباما (APQ)، مقیاس رابطه والد ـ کودک (PCRS) به همراه فرم اطلاعات جمعیتشناختی محقق ساخته، برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج رگرسیون خطی گام به گام نشان داد از میان مهارت های والدگری، ابعاد فقر نظارت و تنبیه جسمانی در تبیین مشکلات درونیسازی و ابعاد مشارکت و تنبيه جسماني، در تبیین مشکلات برونیسازی کودکان، نقش پیش بینی کننده تری دارند. از زیرمقیاس های رابطه والد ـ کودک، مؤلفه وابستگی در پسران و مؤلفه تعارض در دختران توانایی پیشبینی مشکلات درونی سازی و مؤلفه تعارض هم در پسران و هم در دختران توانایی پیشبینی مشکلات برونی سازیشده را دارد. |
کد مقاله | 26129 |
تعداد بازدید | 528 |
|