عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان اتیسم بر جو عاطفی، سازشپذیری و انسجام خانواده |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 16 شماره 4 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 49-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اتیسم مهارت ارتباطی انسجام خانواده جو عاطفی خانواده مهارت برقراری ارتباط ارتباط مؤثر سازشپذیری آموزش مهارتهای ارتباطی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود جوّ عاطفی، و سازشپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به این اختلال انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع شبهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی 95-94، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای جوّ عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964) و سازشپذیری و انسجام خانواده (اولسون، پرتنر، و لاوی، 1985)، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارتهای ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر سبب بهبودی جوّ عاطفی و همچنین افزایش سازشپذیری خانواده (001/0 > p) کودکان مبتلا به اوتیسم شده است. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانواده های کودکان مبتلا به اوتیسم است. |
کد مقاله | 26113 |
تعداد بازدید | 410 |
|