عنوان | كاربرد نظريه رفتار برنامهریزی شده در ترغيب زنان باردار شهرستان دنا به زايمان طبيعی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 12 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 497-491 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان باردار سزارین زایمان طبیعی زنان نخستزا نظریه رفتار برنامهریزی شده برنامههای آموزشی دنا (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: در سالهای اخیر، میزان سزارین در تمام کشورهای جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته افزایش یافته است. بسياري از موارد سزارين بدون وجود دلایل موجه پزشكي انجام میگیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش بر اساس نظريه رفتار برنامهریزی شده، بر افزایش ميزان استقبال زنان باردار نخستزاي شهرستان دنا از زايمان طبيعي انجام شد. روشها: اين مطالعه از نوع پیش تجربي بود. نمونهها از طريق سرشماري زنان باردار نخستزا كه در سه ماه سوم بارداري، در مراكز بهداشتي- درماني شهرستان دنا داراي پرونده سلامت بودند، انتخاب شدند. 52 نفر از زنان باردار بر اساس معيارهاي ورود، در مطالعه شركت نمودند و پرسشنامه پیشآزمون بر اساس نظريه رفتار برنامهریزی شده برای آنان تكميل گردید. پس از تجزیه و تحلیل دادههای پیشآزمون و مشخص شدن سازههایی كه نيازمند تأكيد بيشتري بودند، مداخله آموزشي مبتنی بر نظريه انجام گرفت. يك ماه پس از انجام مداخله، پرسشنامههای پسآزمون تكميل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای Paired t و McNemar مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها اختلاف معنیداری را در خصوص تغيير نگرش، كنترل رفتاري درك شده و هنجارهاي انتزاعي بعد از مداخله آموزشي نشان داد (05/0 > P)، اما تفاوت معنیداری در مورد قصد رفتار قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 < P). پس از مداخله، 3/17 درصد از زنان قصد زايمان طبيعي و 1/73 درصد قصد سزارين داشتند. در نهایت، 35 درصد از زنان زايمان طبيعي و 65 درصد زايمان سزارين انجام دادند. نتیجهگیری: هرچند نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده، باعث بهبود تمام سازههای پیشگویی کننده قصد رقتار میگردد، اما افزایش معنیداری در قصد رفتار مشاهده نشده است. بنابراین، پیشنهاد میشود که مداخلات و برنامههای آموزشی، بر اساس این تئوری و با تلفيق تئوریها و الگوهاي مختلف مرتبط با موضوع طراحی و اجرا گردد. |
کد مقاله | 26104 |
تعداد بازدید | 255 |
|