| عنوان | اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) |
| تعداد صفحات | 7 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 16 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 19-13 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زنان سرپرست خانوار خودکارآمدی خودکارآمدی درک شده خود دلسوزی شناختی |
| چکیده |
مقدمه: از آنجا که زنان سرپرست خانوار به دلایلی چون طلاق، فوت، اعتیاد و از کارفتادگی همسر، جزء اقشار آسیبپذیر جامعه بهشمار میروند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی انجام شده است. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعهیآماری این پژوهش تمامی زنان سرپرست خانوار شهر رشت در سال 1394 بود. از میان آنان سی زن سرپرست خانوار با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (هر گروه پانزده نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقهای با روش خود-دلسوزی شناختی آموزش دید اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامه خودکارآمدی شرر در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروه آموزش و گروه کنترل در خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر آموزش خود-دلسوزی شناختی باعث بهبود عملکرد خودکارآمدی در زنان سرپرست خانوار شده است. (01/0 > P) بحث و نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش خود-دلسوزی شناختی در افزایش خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار اثربخش است. |
| کد مقاله | 26094 |
| تعداد بازدید | 320 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...