عنوان | اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 19-13 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان سرپرست خانوار خودکارآمدی خودکارآمدی درک شده خود دلسوزی شناختی |
چکیده |
مقدمه: از آنجا که زنان سرپرست خانوار به دلایلی چون طلاق، فوت، اعتیاد و از کارفتادگی همسر، جزء اقشار آسیبپذیر جامعه بهشمار میروند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی انجام شده است. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعهیآماری این پژوهش تمامی زنان سرپرست خانوار شهر رشت در سال 1394 بود. از میان آنان سی زن سرپرست خانوار با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (هر گروه پانزده نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقهای با روش خود-دلسوزی شناختی آموزش دید اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامه خودکارآمدی شرر در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروه آموزش و گروه کنترل در خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر آموزش خود-دلسوزی شناختی باعث بهبود عملکرد خودکارآمدی در زنان سرپرست خانوار شده است. (01/0 > P) بحث و نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش خود-دلسوزی شناختی در افزایش خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار اثربخش است. |
کد مقاله | 26094 |
تعداد بازدید | 251 |
|