عنوان
|
تحلیل پدیدارشناختی گرایش زنان تبریزی به شبکه اجتماعی فیسبوک |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
صمد رسول زاده اقدم - صمد عدلیپور - حکیمه ملک احمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات جامعهشناسي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-51 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان تبریز پدیدارشناسی شبکههای اجتماعی تبریز گرایش زنان شبکههای اجتماعی مجازی گرایش دختران فیسبوک شبکههای مجازی دختران تبریزی
|
چکیده
|
در عصر حاضر، با ورود چشمگیر زنان و دختران به فضای مجازی، اینترنت و شبکههای اجتماعی سایبری تاثیرات زیادی بر روی آنها گذاشتهاند. از مهمترین این تاثیرات میتوان به فرایند «زنانهشدن» رسانههای نوین اشاره نمود. زنانهشدن به فرایند گسترش کمی و کیفی حضور، نقش و تاثیر زنان و خواستها، علایق و ویژگیهای آنها در ابعاد و زمینههای مختلف حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه معاصر گفته میشود. به همین خاطر نوشتار حاضر، علل حضور زنان و دختران تبریزی را در شبکه اجتماعی فیس بوک مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی و بهرهگیری از رویکرد پدیدار-شناسی و تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها، صورت گرفته است. زنان تبریزی 18 تا 30 سال کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک که حداقل دو سال تجربه حضور در این شبکه را داشتند، بهعنوان جمعیت آماری انتخاب شدهاند. در واقع، 16 نفر از این کاربران براساس نمونهگیری هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل مصاحبههای پاسخگویان استخراج پنج مقوله اصلی «فروشکست محدودیتهای دنیای واقعی»، «فروشکست محدودیتهای روحی و فردی»، «بهرهگیری از پتانسیلهای فیسبوک»، «عقبنماندن از قافله تکنولوژی»، و «ماجراجویی و کنجکاوی» بود. پنج تم به دست آمده را میتوان در مقوله «رفع محدودیتهای تجربه شده و احساس شده» و «کسب فرصتهای جدید» مورد بحث قرار داد.
|