عنوان | مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در پیامهای بازرگانی شبکه سه و Gem Tv |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات جامعهشناسي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 124-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی بازنمایی زن بررسی تطبیقی شبکه سه سیما Gem TV |
چکیده |
تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در دو شبکه، سه سیما و Gem Tv میپردازد. برای رسیدن به این مقصود، از نظریه های بازنمایی ساختاری، فمینیستی لیبرال، الگوی تحلیلی گافمن و کلیشه های جنسیتی میشل بر مبنای روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس استفاده شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق 140 آگهی بازرگانی پخش شده از شبکه های سه سیما و Gem Tv (با حضور مستقیم و غیرمستقیم زن) در ساعات 18 تا 23 طی ماه های بهمن و اسفند 1392 و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1393 است. آمارهای به دست آمده در نهایت نشان میدهد، شبکه سه، ضمن نشان دادن نقشهای کلیشه ای زنان، درصدد ایجاد تغییرات در بازنمایی آنان بوده و شبکه Gem Tv، در تلاش برای نشان دادن زنان به دور از نقش های کلیشه ای است. در هر دو شبکه، از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نشده است. |
کد مقاله | 26075 |
تعداد بازدید | 258 |
|