عنوان | بازنمایی زن دوم در سینمای ایران |
تعداد صفحات | 45 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانههای نوین (مصوب وزارت علوم) سال 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
محدوده صفحات | 207-163 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایدئولوژی زن دوم سینمای ایران بازنمایی نشانهشناسی |
چکیده |
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند برگزیده شدهاند، شخصیت زن دوم واکاوی و بازنمایی سینمایی از شخصیت زن دوم و کلیشههای به کار رفته در این بازنمایی آشکار شود. بنابر نتایج این مقاله میتوان گفت در بازنمایی زن دوم شاهد کلیشههایی هستیم که به کرات به تصویر در آمدهاند. کلیشههایی چون: «یافتن تکیهگاه عاطفی»، «زن مدرن و مستقل»، «زن مطلقه»، «اغواگری»، «تنهایی»، «مادرانگی»، «دینداری»، «تبرئه شدن و مظلومیت»، «ارتباط پنهانی» و «بیآبرویی» از عمده کلیشههای مطرح شده در این فیلمها هستند. با بررسی این فیلمها مشخص شد که زن دوم هرچند عمدتاً در ابتدای امر اغواگر و فریبنده ظاهر میشود، اما در جریان داستان در جستجوی نقش همسر و در پی تشکیل کانون خانوادگیست و در نهایت او از تقصیر ورود به این رابطه تبرئه میشود. انگشت اتهام در خصوص ازدواج دوم عمدتاً به سوی مردان متأهل است و اراده آنها در ورود به این ارتباط اصیل شمرده میشود. |
کد مقاله | 26054 |
تعداد بازدید | 331 |
|