• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاه فقه الحديثي به روايات نواقص العقول
تعداد صفحات 27
نویسنده حیدر مسجدی
مشخصات نشریه دوفصلنامه حدیث حوزه - مرکز تخصصی حدیث حوزه - مصوب حوزوی سال 5 پیاپی 10
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1394
محدوده صفحات 47-21
زبان فارسی
کلید واژه نقصان عقل  شبهه نقصان عقل  احادیث عقل زن  ایمان زن  عقل زنان  نواقص العقول  نقصان عقل زنان  فقه الحدیث  روایات نقصان ایمان زنان  
چکیده برخي روايات اسلامي، زنان را نواقص العقول توصيف كرده اند، اين روايات با برداشت ها و برخوردهاي متعددي مواجه شده است، و موجب برانگيختن جدالي در عرصه هاي علمي شده اند؛ و نوشته هاي متعددي، در قالب هاي مختلف پيرامون اين موضوع نوشته شده است. در مجموع سه برخورد با اين روايات مي بينيم؛ برخي منكر صدور آنها شده اند، عده اي با پذيرش آن، قائل به كاستي عقل زنان شده و گروهي نيز آنها را پذيرفتند و راه تاويل را انتخاب كردند.
لازم به ياد آوري است كه اين نصوص در مهم ترين منابع حديثي فريقين آمده است، به همين دليل لازم دانستيم آنها را از جوانب متعددي مورد بررسي قرار دهيم، و به اين نتيجه رسيديم كه صدور اين روايات انكار ناپذير است، و متن آن نيز قابل اعتماد است، لذا چاره اي جز بررسي دلالت آن نداريم.
پس از بررسي معاني «عقل» در لغت و حديث، و با كمك قرينه هاي به دست آمده، به اين نتيجه رسيديم كه مقصود از عقل در اين روايات، ديه است، و مراد جدي از اين دسته از روايات، نكوهش غلبه زنان بر مردان است.

کد مقاله 25980
تعداد بازدید 371

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397