• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فقهی حقوقی تدلیس در عقد نکاح (1)
تعداد صفحات 0
نویسنده سعیده خالدیان
مشخصات نشریه فصلنامه حبل المتین - دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت - علمی تخصّصی پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی ندارد
محدوده صفحات 109-81
زبان فارسی
کلید واژه تدلیس در نکاح  عقد نکاح  تدلیس  فسخ  فسخ نکاح  حاکم  خیار تدلیس  فسخ عقد  خیار فسخ  شخص ثالث  بررسی فقهی  بررسی حقوقی  تفریق  
چکیده در اسلام، پیوند زناشویى، پیوند مقدسى است که براى آرامش روح و جسم بشر و ایجاد جامعه ­ای سالم، لازم و ضرورى است. اما گاهی به دلیل وجود دلایلی، این اهداف آن­گونه که باید محقق نمی­ گردند که از جمله آنها می­توان به تدلیس یکی از طرفین یا هر دوی آن­ها و یا حتی شخص ثالث در عقد نکاح اشاره­ نمود. فقها در این زمینه، آراء متفاوتی دارند؛ گروهی از فقها که بیشتر شافعی می­باشند؛ قائل به بطلان نکاح در چنین حالتی هستند، این فقها عقد نکاح را بر عقد بیع قیاس کرده­ و معتقدند همان­طور که در عقد بیع، اشتباه در عوضین موجب بطلان عقد است، در این عقد نیز چنین وضعیتی برقرار است. اما جمهور فقها و حقوق­دانان ایرانی معتقدند که این نکاح، صحیح است. البته در این زمینه، برخی مانند احناف، زیدیه و ظاهریه قائل به عدم ایجاد خیار فسخ در تدلیس در عقد نکاح هستند، زیرا هیچ نصی از قرآن یا سنت وجود ندارد که دال بر ایجاد خیار فسخ باشد. همچنین بیشتر فقها و حقوق­دانان ایرانی معتقدند که شخص مدلَّس دارای خیار فسخ عقد نکاح می­گردد. به نظر قائلین به ایجاد خیار فسخ، استفاده از این خیار فوری است، ولی همه فقها و حقوق­دانان معتقدند که شخص مدلَّس می­تواند جبران ضرر و زیان خود را از مدلِّس بخواهد. قانون مجازات اسلامی ایران علاوه بر ایجاد این حقوق، به صورت تعزیری در ماده 647 این قانون، حبس مدلَّس را به مدت شش ماه تا دو سال معین کرده است. در مورد آثار تفریق به سبب فسخ، اگر فسخ قبل از دخول باشد، زوجه دارای حق نفقه و یا مهر نمی­شود، ضمن آن­که عده هم ندارد. اما اگر بعد از دخول باشد، به نظر جمهور، مهر را به صورت کامل مالک می­شود، البته زوجه دارای حق نفقه نمی­شود، مگر این­که حامله باشد که در این­ صورت، تا زمان وضع حمل، نفقه را دریافت می­کند و در مورد عده هم بسته به این­که زن در چه شرایطی باشد، وضعیت متفاوت خواهد بود.

کد مقاله 25977
تعداد بازدید 400

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397