عنوان | ذهنیت دانشآموزان در میانه گفتمان خانواده و مدرسه (مطالعه دانشآموزان دختر شهر ایلام) |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 176-154 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر ایدئولوژی مدرسه ایلام سوژه ذهنیت خانواده هژمونی کشمکش گفتمانی دختران ایلام گفتمان خانواده |
چکیده |
این مقاله تلاشی است برای فهم ذهنیت سوژه های اجتماعی (دانش آموزان) در میانه گفتمان های مختلف موثر (خانواده و مدرسه). پیش فرض مقاله این است که این دو نهاد همسو نیستند، بلکه در سطح اهداف و عملکرد با هم متفاوتند. در این تحقیق، با روشی تجربی تقاطع این گفتمان ها در مدرسه بررسی می شود. به این منظور با 30 دانش آموز، 5 نفر از اولیای مدرسه، و 15 نفر از والدین مصاحبه کیفی انجام شده است. می توان دید که دو گفتمان خانواده و مدرسه در 4 مولفه تحصیل، مذهب، پرورش سیاسی و انضباط در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. هر کدام دانش آموز را در تملک خود می داند و سعی میکند در زمان و مکان تحت سیطره خودش، به ذهنیت دانش آموزان مطابق با آرمان های خویش شکل دهد. بدین ترتیب گاه در سطح اهداف و گاه در سطح عملکرد بین آنها تنش وجود دارد. این تنش موجب می شود هویت دانش آموز به مواضع گوناگونی فراخوانده شود. مهمترین علت تفاوت مدرسه و خانواده در درجه استقلال آنها از گفتمان دولت است. |
کد مقاله | 25912 |
تعداد بازدید | 231 |
|