عنوان
|
بررسی رابطه هویت اجتماعی و سبک فرزندپروری مادران شهر ایلام |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
بیژن خواجه نوری - مهری مرادخانی - الهام شیردل - شهناز براتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 27 شماره 3 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
14-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت اجتماعی ایلام مادران فرزندپروری مقتدرانه ابعاد هویت شیوههای فرزندپروری مادر سبک فرزندپروری بعد کنترل آزادی بعد محبت طرد
|
چکیده
|
خانواده نخستین هسته جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق، سنت و عواطف از نسلی به نسل دیگر است و ثمره این نهاد فرزند است. برای به ثمر رسیدن فرزندان هر یک از پدر و مادر وظایفی را بر عهده دارند، در این میان بیشترین سهم در تربیت و تأثیرپذیری بر فرزندان را مادران بر عهده دارند؛ مادر از ابتداییترین مراحل پیدایش به عنوان مربی همراه انسان است. بنابراین سلامت روانی، جسمانی، اجتماعی و هویت مادران برای تربیت فرزندان سالم لازم و ضروری است. به همین دلیل در این پژوهش به بررسی رابطه بین سبک فرزندپروری والدین و ابعاد هویت اجتماعی مادران شهر ایلام پرداخته شده است. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه مرور گردیدند، سپس بر اساس نظریهای مبتنی بر آراء گیدنز شش فرضیه ارائه شد. برای آزمون فرضیهها 400 نفر از مادران شهر ایلام به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه است. نتایج حاصل از آزمون اتا نشاندهنده همبستگی بین متغیرهای ابعاد هویت اجتماعی و سبک فرزندپروری والدین است؛ از همه مهمتر همبستگی بین هویت اجتماعی مادران با سبک فرزندپروری مقتدرانه است. در واقع مادرانی که به هویت جنسی، ملی، قومی و گروهی تثبیت شدهای دست پیدا کردهاند شیوه تربیتی مقتدرانه که سالمترین شکل روابط خانوادگی است را برای تربیت فرزندان خود اعمال کردهاند. در مقابل بحران هویت مادران به انتخاب نامناسبترین سبک فرزندپروری؛ یعنی سبک فرزندپروری بیتوجه منجر شده است.
|