عنوان | نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری هیجانی دانشآموزان خانوادههای طلاق و عادی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 43-24 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همدلی دانشآموزان دختر مشکلات رفتاری کودکان دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان دانشآموزان طلاق مشکلات رفتاری هیجانی خانوادههای طلاق فرزندان خانوادههای طلاق خانوادههای عادی نظریه ذهن اختلالات هیجانی |
چکیده |
هدف : بررسی نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان خانوادههای عادی و طلاق که به روش علی – مقایسهای و همبستگی انجام شد. روش: در این پژوهش ۲۹۳ دانش آموزدختر پایه پنجم و ششم ابتدایی که در سال تحصیلی ۹۳- ۹۲ مشغول به تحصیل بودند به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه تئوری ذهن، همدلی و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ بود. به منظور تحلیل داده ها روش رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چند متغییری و فرمول z فیشر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد تئوری ذهن قادر به پیشبینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان عادی است، اما نتوانست مشکلات رفتاری هیجانی دانش آموزان طلاق را پیش بینی کند. بین توانایی همدلی و مشکلات رفتاری هیجانی در هیچ کدام از دو گروه رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین کودکان طلاق، مشکلات رفتاری- هیجانی بیشتری نسبت به کودکان خانوادههای عادی داشتند. مقایسه همبستگی بین تئوری ذهن و همدلی با مشکلات رفتاری- هیجانی در کودکان عادی با طلاق از لحاظ آماری معنادار نبود. |
کد مقاله | 25855 |
تعداد بازدید | 329 |
|