عنوان | بررسی رابطه باورهای فراشناخت باخودتنظیمی تحصیلی و تعارض والد نوجوان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (مصوب وزارت علوم) سال 7 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-83 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی تعارض والد نوجوان باورهای فراشناختی دانشآموزان دوم دبیرستان خودتنظیمی تحصیلی تعارض دانشآموزان و والدین |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی باورهای فراشناخت با خودتنظیمی تحصیلی و تعارض دانش آموزان و والدین انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعهی مورد نظر تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 206 نفر به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت-هاتون (2004)و بروک، پرسشنامه خود تنظیمی تحصیلی ریان و کانل (1989) و مقیاس تاکتیکهای تعارض اشتراس (1990) بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره کلی باورهای فراشناخت و باور مثبت و خود آگاهی شناختی با نمره کلی خودتنظیمی و همه ابعاد آن رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین ضرورت کنترل افکار و کنترل ناپذیری از ابعاد باورهای فراشناخت با خودتنظیمی بیرونی، خودتنظیمی درون فکنی شده و خودتنظیمی کلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین نمره کلی باورهای فراشناخت و ابعاد باور مثبت، کنترل ناپذیری و ضرورت کنترل افکار با پرخاشگری کلامی و تعارض کلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین کفایت شناختی از ابعاد باورهای شناختی با پرخاشگری کلامی، خشونت و نمره کلی تعارض ولی- فرزندی رابطه منفی معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که 15/0 واریانس خودتنظیمی تحصیلی با متغیرهای خودآگاهی شناختی و باور مثبت درباره نگرانی و 021/0 واریانس مربوط به تعارض ولی-فرزندی به وسیله باور کفایت شناختی تبیین میشود. مشاوران و معلمان با استفاده ازاین یافتهها میتوانند ضمن افزایش دیدگاه دانش آموزان در مورد باورهای فراشناخت، خودتنظیمی تحصیلی و تاکتیکهای حل تعارض آنها را غنی سازند. |
کد مقاله | 25835 |
تعداد بازدید | 335 |
|