• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سرمایه اجتماعی و هم‌زیستی اجتماعی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر دوره پیش‌دانشگاهی شهر تبریز 1390)
تعداد صفحات 18
نویسنده حسین میرزایی - توکل آقایاری هیر - خاطره حیدرنژاد - لاله فتحی
مشخصات نشریه دوفصلنامه علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 148-131
زبان فارسی
کلید واژه روابط خانوادگی  حمایت اجتماعی  دانش‌آموزان دختر  سرمایه اجتماعی  دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی  دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی  تبریز  هم‌زیستی اجتماعی  
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هم‌زیستی اجتماعی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان دختر دورۀ پیش‌دانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ می‏باشد. هم‌زیستی محصول زندگی اجتماعی است و کارآیی یک جامعه را به شدت بالا می برد. هم‌زیستی حالتی ذهنی و رفتاری است و شامل به رسمیت شناختن موجودیت گروه دیگر با وجود تفاوت‏هایشان در ابعاد، هدف‏ها، ارزش‏ها، ایدئولوژی‏ها و حوزه‏ های دیگر با به رسمیت شناختن و ارزش‌گذاردن به دیگران، شخصیت‌دادن به اعضای گروه دیگر، عدم برتری‌انگاری گروه خود و آمادگی برای همکاری، مراوده و رقابت با دیگران است. متغیرهای مختلفی بر هم زیستی اجتماعی اثر می گذارند و در این پژوهش متغیرهای حمایت اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی و روابط خانوادگی متغیرهای مستقل مورد مطالعه هستند. مطالعه از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته جمع‌آوری شده است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه، پیش‌دانشگاهی شهر تبریز (۵۸۶۶ نفر) می‏باشد که از میان آن‌ها یک نمونۀ ۳۶۰ نفری از طریق فرمول کوکران و به شیوۀ خوشه‏ ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد میانگین هم‌زیستی اجتماعی (۷/۶۷) بوده که بالاتر از متوسط است. همچنین، رابطۀ متغیر هم‌زیستی اجتماعی با سرمایۀ اجتماعی (۳۰۵/۰)، حمایت اجتماعی (۳۵۹/۰) و رابطۀ خانوادگی (۱۳۴/۰) مستقیم، معنادار و مثبت بوده است؛ اما تفاوت میانگین هم‌زیستی اجتماعی مشاهده‌شدۀ دانش‌آموزان براساس خاستگاه زندگی والدینشان معنادار نبوده است.

کد مقاله 25834
تعداد بازدید 279

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397