عنوان
|
سرمایه اجتماعی و همزیستی اجتماعی (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی شهر تبریز 1390) |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
حسین میرزایی - توکل آقایاری هیر - خاطره حیدرنژاد - لاله فتحی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 13 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
148-131 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط خانوادگی حمایت اجتماعی دانشآموزان دختر سرمایه اجتماعی دانشآموزان پیشدانشگاهی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی تبریز همزیستی اجتماعی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ همزیستی اجتماعی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دختر دورۀ پیشدانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ میباشد. همزیستی محصول زندگی اجتماعی است و کارآیی یک جامعه را به شدت بالا می برد. همزیستی حالتی ذهنی و رفتاری است و شامل به رسمیت شناختن موجودیت گروه دیگر با وجود تفاوتهایشان در ابعاد، هدفها، ارزشها، ایدئولوژیها و حوزه های دیگر با به رسمیت شناختن و ارزشگذاردن به دیگران، شخصیتدادن به اعضای گروه دیگر، عدم برتریانگاری گروه خود و آمادگی برای همکاری، مراوده و رقابت با دیگران است. متغیرهای مختلفی بر هم زیستی اجتماعی اثر می گذارند و در این پژوهش متغیرهای حمایت اجتماعی، سرمایۀ اجتماعی و روابط خانوادگی متغیرهای مستقل مورد مطالعه هستند. مطالعه از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده است. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، پیشدانشگاهی شهر تبریز (۵۸۶۶ نفر) میباشد که از میان آنها یک نمونۀ ۳۶۰ نفری از طریق فرمول کوکران و به شیوۀ خوشه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد میانگین همزیستی اجتماعی (۷/۶۷) بوده که بالاتر از متوسط است. همچنین، رابطۀ متغیر همزیستی اجتماعی با سرمایۀ اجتماعی (۳۰۵/۰)، حمایت اجتماعی (۳۵۹/۰) و رابطۀ خانوادگی (۱۳۴/۰) مستقیم، معنادار و مثبت بوده است؛ اما تفاوت میانگین همزیستی اجتماعی مشاهدهشدۀ دانشآموزان براساس خاستگاه زندگی والدینشان معنادار نبوده است.
|