عنوان | پیش بینی اختلال افسردگی دانشجویان بر اساس فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مسأله |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 2 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 39-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجو مشکلات عاطفی محتوای خانواده فرآیند خانواده مهارتهای حل مسئله اختلال افسردگی |
چکیده |
زمینه و هدف: سلامت روانی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در ارتقا و تکامل انسانها محسوب می شود. هدف این پژوهش پیش بینی مشکلات افسردگی دانشجویان بر اساس فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مساله در دانشجویان می باشد. روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 260 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین بود. آزمودنیها به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS)، مقیاس خودگزارش دهی فرایند خانواده و مقیاس خود گزارش دهی محتوی خانواده و پرسشنامه مهارت حل مسأله هپنر (1988) از سوی آنان تکمیل شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون،آزمون مقایسه میانگین ها و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مسأله با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان رابطه وجود دارد. بین فرآیند و محتوی خانواده، مهارت حل مسأله و مشکلات عاطفی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد. افزون بر این نتایج پژوهش نشان داد که فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مسأله، افسردگی دانشجویان را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: با توجه به قابلیت پیش بینی افسردگی بر مبنای فرایند و محتوی خانواده، می توان با تقویت مهارتهای مربوط به فرایند و نیز پتانسیل های خانواده، از بروز مشکلات عاطفی جلوگیری نمود. |
کد مقاله | 25794 |
تعداد بازدید | 356 |
|