عنوان | آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند به مادران و تأثیر آن بر خشم و رابطه با فرزندان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه آسیبشناسی، مشاوره و غنیسازی خانواده - علمی تخصّصی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 14-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت کودک آموزش مادران شیوههای تربیتی مادران رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک مدیریت خشم کودک متفکر |
چکیده |
در دهه های اخیر، برخی از پژوهشگران شیوه ارتباطی والدین و کودکان و تاثیر آن بر کنترل هیجانات را مورد پژوهش قرار داده اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر خشم و رابطه مادران با فرزندان بوده است. در این پژوهش گروه نمونه بهصورت دردسترس شامل 50 نفر از مادران دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود که برای شرکت در کارگاه تربیت کودک اندیشمند اعلام آمادگی نمودند. در این کارگاهها مادران ضمن آگاهی از روشهای مختلف کارآمد و ناکارآمد برخورد با رفتارهای کودک، تمرینهایی را برای بهبود سبک واکنش خود در مقابل رفتارهای چالشبرانگیز کودکان انجام دادند. هدف کارگاه، بهبود سبک تربیتی مادران و استفاده از روشهای تعاملی کارآمد مانند روش حل مسئله بهجای روشهای ناکارآمد مانند تنبیه و توبیخ بوده است. کارگاهها در نُه جلسه بصورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار میرابشد. ابزارهای استفادهشده شامل دو پرسشنامه سیاهه رابطه والد- کودک جرارد و سیاهه خشم حالت- صفت اسپیلبرگر بوده است. مادران در یک بررسی اولیه قبل از شروع کارگاه و همچنین در پایان دوره آموزشی به تکمیل پرسشنامهها پرداختند. دادهها با استفاده از روش اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند در بهبود خشم و رابطه مادران با فرزندانشان مؤثر بوده است. |
کد مقاله | 25786 |
تعداد بازدید | 374 |
|