• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی نظارت والدین بر میزان خطرپذیری نوجوانان
تعداد صفحات 11
نویسنده هادی پردل
مشخصات نشریه دوفصلنامه ‪ آسيب شناسي، مشاوره و غني ‌سازي خانواده‬- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 33-23
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان  نظارت والدین  رفتارهای پرخطر  دوران نوجوانی  خطرپذیری  
چکیده مقدمه: خطرپذیری و رفتارهای ناسازگار نگرانی والدین، روان شناسان، مدارس، پلیس و نهادهای متولی امور اجتماعی است. هزینه­ های ناشی از این رفتارهای پرخطر بسیار سنگین و گاه جبران ناپذیر است. از طرفی تحقیقات نشان از فزونی رفتارهای پرخطر در دوره نوجوانی دارد. مجموع این عوامل توجه محققان را به سمت عوامل محافظت­ کننده در برابر رفتارهای پرخطر و تمرکز آنان را بر دوره نوجوانی افزایش داده است. تحقیق حاضر نیز با هدف تعیین اثر بخشی نظارت والدین بر میزان خطرپذیری در نوجوانان انجام شد.
روش: بدین منظور 203 نوجوان پسر و دختر 18-11 سال به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای مرحله­ ای انتخاب شدند. ارزیابی متغیرهای مورد نظر تحقیق با استفاده از سه پرسشنامه جمعیت‌شناختی، پرسشنامه محقق ساخته نظارت والدین و پرسشنامه خطرپذیری انجام شد. به جز نوجوانان که سه پرسشنامه مذکور را تکمیل نمودند، از والدین آنها نیز خواسته شد تا پرسشنامه نظارت والدین (فرم والدین) را تکمیل نمایند. داده ­ها پس از جمع ­آوری به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد رابطه منفی و معنی‌داری بین نظارت والدین (فرم والدین و نوجوان) با خطرپذیری وجود دارد. شرکت­ کنندگان پسر و دختر از نظر میزان خطرپذیری تفاوت معنی­ داری نداشتند، اما در خرده­ مقیاس­های مصرف مواد، نوشیدن الکل و رابطه جنسی پسران میانگین بالاتری داشتند.
نتیجه گیری: در مجموع نتایج این تحقیق نشان داد که سازه نظارت والدین که تاثیر محافظت­ کننده آن در مطالعات متعدد خارجی و مطالعات بسیار معدود داخلی اثبات شده، می­تواند در کاهش و پیش­گیری از رفتارهای پرخطر موثر باشد.

کد مقاله 25781
تعداد بازدید 344

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397