• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشي مشاوره گروهي بخشش محور مبتني بر ديدگاه اسلامي بر ترميم رابطه زناشويي بعد از خيانت همسر
تعداد صفحات 8
نویسنده حکمت کارگر خرم آبادی - محمدرضا خدابخش - فریبا کیانی
مشخصات نشریه فصلنامه اخلاق پزشکی - مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی - علمی پژوهشی پیاپی 38
تاریخ انتشار زمستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 36-29
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  خیانت به همسر  مشاوره گروهی  دیدگاه اسلام  بخشش  خیانت زناشویی  همسران خیانت‌دیده  آموزش‌های گروهی بخشش  بخشش زناشویی  عهدشکنی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   بخشش درمانی  ترمیم رابطه  
چکیده زمينه و هدف: اين مطالعه با هدف ارزيابي اثربخشي مشاوره گروهي بخشش محور مبتني بر ديدگاه اسلامي بر ترميم رابطه زناشويي بعد از خيانت همسردر زنان متاهل مراجعه كننده به مراكز مشاوره شهر تهران انجام شده است.
مواد و روش ها: اين مطالعه از نوع كارآزمايي باليني تصادفي است. جامعه آماري پژوهش زناني بودند كه در تابستان 1394 به دليل عهدشكني از جانب همسرشان، به مراكز مشاوره شهر تهران مراجعه كرده بودند. 30 نفر از اين زنان به صورت تصادفي در دو گروه مداخله و كنترل قرار گرفتند. پس از اجراي پيش آزمون كه با استفاده از پرسشنامه بخشش به عمل آمد، گروه آزمايش در 9 جلسه هفتگي، بخشش درماني مبتني بر ديدگاه اسلامي شركت نموده، سپس، پس آزمون با استفاده از همان پرسشنامه بر روي هر دو گروه انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و آزمون كوواريانس تجزيه و تحليل شدند.
ملاحظات اخلاقي: پس از بيان اهداف پژوهش، تاكيد بر محرمانه ماندن اطلاعات و جلب رضايت شفاهي بيماران جهت شركت در پژوهش، پرسشنامه ها جهت تكميل توزيع گرديد.
يافته ها: ميانگين سني آزمودني ها در گروه مداخله و كنترل به ترتيب 33/41 و 35/32 سال و ميانگين طول مدت ازدواج آن ها به ترتيب 11/9 و 33/10 بود. تفاوت معني داري از نظر ويژگي هاي جمعيت شناختي بين دو گروه مداخله و كنترل مشاهده نشد (0/05 p ).
نتيجه گيري: يافته ها بر استفاده از روش مشاوره گروهي بخشش محور مبتني بر ديدگاه اسلامي در طرح ريزي مداخلات درماني دلالت دارد.

کد مقاله 25770
تعداد بازدید 386

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397