عنوان | هم سنجی خودتنظیمی در گونههای ناهمسان خانواده |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 4 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 112-98 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودتنظیمی گونههای خانواده محتوای خانواده فرآیند خانواده مدل فرایند و محتوای خانواده |
چکیده |
پژوهش با هدف تبیین تفاوت خودتنظیمی دانش آموزان دبیرستانی در گونههای ناهمسان خانواده بر پایۀ مدل فرایند و محتوای خانواده انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. به این منظور از میان دانش آموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطه شهر شیراز 308 (186 دختر، 122 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس های فرایند و محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آنها تأییدشده، استفاده گردید. دادههای بهدستآمده با آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. برآیندها نشان داد که راهبردهای شناختی در گونههای سالم و غیرسالم دارای تفاوت معنیدار است. درحالیکه تفاوت در خودتنظیمی برآمده از تفاوت گونه سالم با غیرسالم و از نوع مشکلدار محتوایی و مشکلدار فرایندی است. با توجه به برآیندها میتوان گفت که در گونه های ناهمسان خانواده بهکارگیری خودتنظیمی در میان دانش آموزان تفاوت وجود دارد و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه میشود که این موضوع را در مشاورۀ با دانش آموزان موردتوجه قرار دهند. |
کد مقاله | 25760 |
تعداد بازدید | 250 |
|