ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان هم سنجی خودتنظیمی در گونه‌های ناهمسان خانواده
تعداد صفحات 15
نویسنده منا قریشی - سیامک سامانی
مشخصات نشریه دوفصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 4 پیاپی 20
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 112-98
زبان فارسی
کلید واژه خودتنظیمی  گونه‌های خانواده  محتوای خانواده  فرآیند خانواده  مدل فرایند و محتوای خانواده   
چکیده پژوهش با هدف تبیین تفاوت خودتنظیمی دانش آموزان دبیرستانی در گونه‌های ناهمسان خانواده بر پایۀ مدل فرایند و محتوای خانواده انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. به این منظور از میان دانش آموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطه شهر شیراز 308 (186 دختر، 122 پسر) دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از مقیاس ­های فرایند و محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آن‌ها تأییدشده، استفاده گردید. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره تجزیه‌ و تحلیل شد. برآیندها نشان داد که راهبردهای شناختی در گونه‌های سالم و غیرسالم دارای تفاوت معنی‌دار است. درحالی‌که تفاوت در خودتنظیمی برآمده از تفاوت گونه سالم با غیرسالم و از نوع مشکل‌دار محتوایی و مشکل‌دار فرایندی است. با توجه به برآیندها می­توان گفت که در گونه ­های ناهمسان خانواده به‌کارگیری خودتنظیمی در میان دانش آموزان تفاوت وجود دارد و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه می‌شود که این موضوع را در مشاورۀ با دانش آموزان موردتوجه قرار دهند.

کد مقاله 25760
تعداد بازدید 250

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397