عنوان
|
بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات به عنوان بستری برای شکلگیری هویت آنان |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
مریم مختاری - محمدصادق رجایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 17 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
244-217 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کلیشههای جنسیتی هویت زنان نقش سنتی هویتیابی تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری بازنمایی زن تحلیل محتوا تبلیغات تجاری نشریات اسطوره زیبایی
|
چکیده
|
هدف این مقاله؛ تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مندرج در نشریهها رایج کشور در دو دوره هشت ساله، بهمنظور نمایان کردن روند تغییرات، شیوه و شکل بازنمایی کلیشههای سنتی و جنسی در شانزده سال گذشته است. دادههای تحقیق به روش نمونهگیری سیستماتیک از میان 456 شمارگان شش هفتهنامه و ماهنامه گردآوری شده است. مقایسه نتایج تحلیل محتوای دو دوره مورد بررسی نشان میدهد که، اگرچه در دوره دوم نقشهای سنتی (مادری، همسری و خانهداری) کمتر بازنمایی شدهاند؛ اما در دوره دوم، زنان به نحوی به تصویر کشیده شدهاند (زیبا، جوان و لاغر) که گویی همیشه نیازمند بازسازی بدن خود هستند. در نتیجه، در هر دو دوره تصویر ناقص و منحرف شدهای از زن ارائه شده است که نمیتوان این تصویر را بازنمایی یک زن ایرانی و اسلامی دانست. بنابراین، لازم است تا با استفاده از طیف وسیعی از دستاوردها و موفقیتهای زنان در عرصههای مختلف، این شیوه بازنمایی به چالش کشیده شود.
|