عنوان | مدل سازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع پیشدانشگاهی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر نابرابری آموزشی پیشرفت تحصیلی عوامل محیطی دانشآموزان پیشدانشگاهی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی عوامل زمینهای دانشآموزان پسر آرزوهای تحصیلی عوامل شخصی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری تاثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهرستان ارومیه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر در حال تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 میباشد که از میان آنها تعداد 357 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (شامل نمودارها، درصدها، میانگینها و ...) و برای برازش الگوی ارائه شده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان میدهد عوامل زمینهای، شخصی و محیطی تاثیر مستقیم بر آرزوهای تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین نتایج نشان داد آرزوهای تحصیلی تاثیر مستقیم و معنی دار بر پیشرفت تحصیلی دارد. |
کد مقاله | 25710 |
تعداد بازدید | 334 |
|