عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
نرجس فضلی - ایلناز سجادیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 17 شماره 3 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
35-26 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه استرس والدگری آموزش فرزندپروری آموزش مادری ذهن آگاهانه فرزندپروری ذهن آگاهانه
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر مشکلات رفتاری کودک، استرس والدگری والدین دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی شهر اصفهان اجرا گردید. روش پژوهش، از نوع نیمهتجربی است و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ آماری همۀ مادران دارای کودک ۱۳ـ۶ ساله مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی مراجعهکننده به درمانگاه ها و مراکز مشاورۀ شهر اصفهان در تابستان و پاییز 1394 بودند که از بین آنها 20 مادر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان (آخنباخ، 1991)، پرسشنامههای استرس والدگری (آبیدین و سولیس، 1991) بود. آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه به شیوۀ گروهی در 8 جلسۀ 90 دقیقهای، هفتهای یک بار بر گروه آزمایش اجرا شد. گروه گواه در طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره، حاکی از کاهش میانگین نمرات مشکلات درونی، بیرونی کودک و استرس والدگری در قلمرو والد و کودک در مرحلۀ پسآزمون و پایداری این اثر در مرحلۀ پیگیری بود (05/0 P < ). یافتههای این پژوهش از کاربرد روش آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه در کنار درمانهای دارویی بهمنظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی و استرس والدگری مادران آنها حمایت میکند.
|