• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس تاب‌آوری و سبک‌های دلبستگی نوجوانان دختر متوسطه دوم شهرستان شهریار
تعداد صفحات 18
نویسنده بهناز جوادی - پریسا زابلی - نیلوفر الله وردی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 6
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 118-101
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  رفتارهای پرخطر دختران  رفتارهای پرخطر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  سبک‌های دلبستگی  تاب‌آوری  شهریار (شهرستان)  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانان بر حسب ویژگی‌های رشدی خود بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر هستند. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر روی این رفتارها دلبستگی و تاب‌آوری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ رفتارهای پرخطر با تاب‌آوری و سبک‌های دلبستگی نوجوانان دختر بوده است. روش: این پژوهش توصیفی و روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر متوسطۀ شهرستان شهریار هستند که در سال 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 317 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و داده‌ها بر اساس پرسشنامۀ تاب‌آوری کانر و دیوید سون (2003) و پرسشنامۀ دلبستگی هزن و شیور (1987) و رفتارهای پرخطر (زارعی و سلیمانیان، 1392) جمع‌آوری شد و از آمار رگرسیون چندگانه با روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: بیشترین تغییرات رفتارهای پرخطر مربوط به سبک دلبستگى ناایمن و سپس تاب‌آوری، دلبستگی ایمن و دلبستگی دوسوگرا، تبیین شده است. همچنین، بین رفتارهاى پرخطر و سبک دلبستگى ناایمن و دوسوگرا رابطۀ مثبت معنادارى و با سبک دلبستگى ایمن و تاب‌آوری، رابطۀ منفی معنادار به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله از تحقیق حاضر در خصوص قدرت پیش‌بینی بالای تاب‌آوری و سبک‌های دلبستگی در تغییرات رفتارهای پرخطر دختران نوجوان، پیشنهاد می‌شود به جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر، طرح‌های پژوهشی مداخله‌ای در خصوص آموزش تاب‌آوری به نوجوانان و آشنایی والدین به سبک‌های دلبستگی و راه‌های افزایش سبک‌های ایمن طرح‌ریزی و اجرا شود.

کد مقاله 25685
تعداد بازدید 324

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397