عنوان | اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | دی و بهمن 1395 - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 59-52 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | دختران نوجوان آموزش گروهی دختران بیسرپرست مدیریت استرس آموزش مدیریت استرس تحمل ابهام دختران بدسرپرست ابهام |
چکیده |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمره ی کل و هفت مولفه ی آن) نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست انجام شد. روش کار: این پژوهش بالینی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد اجرا شد. جامعه ی آماری شامل تمام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر مشهد بودند که از میان آنها 30 نفر به شیوه ی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی تحمل ابهام احمدپور مبارکه استفاده شد. گروه آزمون در 12 جلسهی 100 دقیقهای، در برنامهی آموزش مهارت مدیریت استرس شرکت کردند، در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمره کل و پنج مولفه از هفت مولفه ی آن) نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست تاثیر مثبت و معنی دار داشته اما تاثیر این آموزش بر دو مولفه ی اجتناب از ابهام زیبایی شناختی و اجتناب از بینظمی، از لحاظ آماری معنی دار نبوده است. نتیجه گیری: بنا بر نتایج این پژوهش به نظر میرسد آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست موثر است. |
کد مقاله | 25668 |
تعداد بازدید | 325 |
|