عنوان
|
تبیین استرس تحصیلی، صفات شخصیتی، درک عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
زینب مجیدی کاکرودی - هادی کرامتی - جواد کاووسیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال 6 شماره 3 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
394-379 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتیاد به اینترنت عملکرد خانواده پنج عامل شخصیت استرس تحصیلی دانشجویان کارشناسی درک عملکرد خانواده
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به تبیین سهم استرس تحصیلی، صفات شخصیتی، درک عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان مقطع کارشناسی پرداخته است. روش: جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان کارشناسی دانشگاه خوارزمی در سال 95-94 میباشند که از بین آنان نمونهای به حجم 400 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سنجش متغیّرها بر اساس پرسشنامۀ استرس تحصیلی دوران دانشجویی گادزلا، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی NEO، پرسشنامۀ سنجش عملکرد خانواده FAD و پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت یانگ بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ورود مکرر و گام به گام بررسی شد. یافتهها: بین استرس تحصیلی با اعتیاد به اینترنت رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین بین صفات شخصیت با اعتیاد به اینترنت و بین عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطۀ معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد بین استرس تحصیلی، صفات شخصیت و عملکرد خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطۀ چندگانه وجود دارد. به عبارتی؛ این متغیّرها 42 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین میکنند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود و مرحلهای نشان داد متغیّرهای پیشبین استرس تحصیلی، صفات شخصیت و عملکرد خانواده، متغیّر ملاک (اعتیاد به اینترنت) را میتوانند در سطح بالایی پیشبینی کنند که از بعد تربیتی و آموزش لازم به توجه است.
|